mek da ©™
Fitrah wanita. Sakit tak sakit kena jgk..Hehe.. Hmm..rasanya aku xpernah meng'stori' psl saat2 aku bersalin. Di ambang bersalinku...Ekekeke..tetiba jek rasa nk tulis entri nih. Just suka suki.

Citernya mcm nih. Kalo ikut scan, due aku 13 November 2008. Ikut kad merah 21hb.Hmm...pada saat dekat2 tarikh nih sure aku xboleh tdo punya. Tiap mlm mcm tuh. Dlm hati ingat nk beranak jek. Dok tggu kalo2 sakit perut ke tak. Ader ke patut. Mmg xlena tdoku. Tggu punya tggu xde tanda aperpun. 13hb...langsung xde tanda aper. Haikal xnak kuar lg. Konpius aku. Hihi. Kaum kerabat dok sibuk tanya...mu nih Mek Da bila nk meletop. Masa tuh aku dh kt kampung. Sonok tggu saat bersalin...sarapan 2 bungkus nasi setiap pagi. Ekekekek..

Sambung citer td. 21hb...masih xde tanda2. Maklum la anak sulung. Lambat sikit kot. Tak semestinya kan. Haikal suka dok dlm perut mama kot. Oleh sbb pada 21hb tuh aku belum sakit perut...so aku kuar la jln2 pi shopping ngan adik aku. Nk suh cepat beranak. Kena la jln2. Dah puas jln x beranak2 lg.

Empat hari selepas tuh...aku g check up kt klinik cam biasa. Aku bgtau misi yg aku dh overdue. Misi pun thu. Misi suh aku jumpa doktor. Masa jumpa doktor tuh...dia ckp jalan awk dh buka 1cm nih. Kena masuk wad la. Aku pun jwb la...ala 1cm jek.hihi. Tetiba doktor tuh jwb blk...bg org yg belum pernah beranak cam awk nih...dh buka 1cm tuh kira dh xlama la tuh. Ohh gitu ke doktor. Sorry sy xthu.Hehehe.

Jadi dgn semangat wajanya dan sihat walafiat xsakit aperpun aku terpaksa di hantar ke wad. Masa kt hospital...doktor cek jln lg. Adusssss...doktor tanya ader tanda2 tak. Aku ckp xde dr...aduhai. Pastu dr scan...hmmm..jawapan dr ialah mcm nih. Mengikut scan air ketuban awk nih dh kurang. Dikhuatiri baby akan lemas lak. So...awk kena induce. Waaaaa...dr akan masukkan ubat melalui jalan. Aku tanya dr..sakit tak? Dr senyum dan bgtau aku...sakit cam sakit nak beranak hehehe..normal. Kalo x sakit mcm mn nk beranak. Dr ckp cam tuh. Ye jgk dr eh. Comel dr tuh. Muda lg. Kecik dan cute.

26hb pagi kol 6. Aku bangun mandi. Tgh siap2 nk kuar dr bilik air, misi g panggil aku kat dlm bilik air. Aper ingat aku nk lari ke.Shahida...shahida...dia memanggil namaku.Ekekek..excited tul misi nih.Misi suh aku g jumpa dr utk masukkan ubat. Ngeri dan semakin berdebar jantung aku. Tgh sihat2 walafiat masa tuh. X sakit aper pun. Dgn berbaju t shirt oren dan berkait batik, aku di bawa jumpa dr cute tuh. Sebelum tuh aku sempat minum air selusuh jek. Xsempat mkn aper2 pun.

Masa kt dlm bilik dr...dia cek jln dulu...cek jln lg...aduii..pastu aku nampak dr masukkan ubat sebesar 'panadol utk sakit urat' tuh. lupa nama dia.Ekekekek..Dia masukkan ubat tuh kat jalan aku. Pastu dr pesan, jgn makan dan minum. Aku phm...mesti nk suh ubat tuh berkesan. Pastu gak...aku xleh g kencing. Kena tahan jek dulu. Xnak kasi khasiat ubat tuh kuar la tuh.

Jam menunjukkan kol 7 pagi. Aku rasa lain mcm jek kat perut aku nih. Cam senggugut gitu. Rasa mcm mula2 nk period. Hatiku semakin berdebar. Maklum la dr xsakit jadi sakit..Semakin lama makin memulas perutku. Setengah jam sekali. 15 minit sekali. 10 minit sekali.5 minit sekali akhirnya 2-3 minit sekali perutku memulas.Sakit teramat sangat...hanya Tuhan yang tahu.

Aku terpaksa menahan kesakitan dgn muka yg pucat, kaki pun bertukar kaler kuning cam mayat. Mmg xleh aku lupakan. Masa tuh jam menunjukkan kol 10 pagi. Tgh sakit giler time tuh. Hanya kepada Tuhan aku memohon moga diberi kekuatan. Kt dalam wad time tuh ramai lak misi pelatih. Aku lak sibuk dok ngada2 ngan misi nih ckp sy nk kencing la...nk berak la...padahal tak pun. Jadi misi2 nih lah dok layan karenah aku yg mcm2 tuh. Misi ikut jek sbb dia thu ibu nk bersalin mcm tuh la. Xsenang duduk.

Haaaaaa..pinggang lak tuhan punya thu. Mcm nk patah. Masa tuh aku ckp cukup la sorang nih. Cukup la adoi sakit sgt. Jam kol 11 pagi. Dr cek jalan...dh 4cm. Perut aku makin memulas dan kurasakan mcm ader benda nk jatuh jek dari jln aku nih. Dalam masa yg sama aku turun darah. Yang aku kesal misi2 dan dr leh ckp...ala lambat lg tuh. Anak sulung kan. Aper dia ingat aku sakit main2 cam org sakit normal nk bersalin.Walhal demi Allah masa tuh aku rasa betul2 xleh duduk sbb Haikal dh nk kuar. Aku ckp kat misi...sy dah xleh duduk nih. Nati sy terberanak kt katil wad nih lagi susah.Hihi.Aku melalak jap. Sakitnya!


Dlm keadaan kelam kabut aku dihantar ke labor room. Misi suh aku mengucap byk2. Masa tuh dh dekat kol 12. Dlm labor room aku meraung kesakitan dan dlm masa yg sama dr cek jalan dh terbukak 9cm. Aku disuruh push, push and push! Hehehe...aku dgn begitu gigih meneran huhhhhh...masa tuh xingat aper daaaaa...dlm kepala ingat nk suh Haikal kuar cpt2 jek. Penatnya push and push. Sampai aku give up tau. Dr bagi semangat...ko jgn buat cam nih. Cian kat baby nati dia lemas. Ko push mcm ko geram kt sesuatu. Aku teruskan perjuangan dan menyahut cabaran dr.

Tepat jam 1.04 minit tengahari...aku dipertemukan dengan nyawa baru yang kunamakan Wan Adam Haikal. Jadilah aku Mama Adam Haikal. Hehehe. Syukur sgt diatas kurniaan ini.


Gambar masa umur 3 bln




...Bila mama menulis diari pada...29/06/2009
Labels:
5 Responses
  1. Eliss Says:

    aku induce gak tapi baby tak turun2..huhuhu..last2 kena c-ser laa jawabnya :P


  2. myle@my Says:

    huhuuu...
    mcmtu ke sakit nk besalin...
    adehhhh....
    mokcik takottt laaa
    errkkk..
    ;(


  3. ladyBEErd Says:

    uitt...ngerinyer...cam tgk citer antu pulak aku rase...ni yg kn pikir 15 kali nie...eiii...


  4. akak dl pun mula nk kena induce gk tp elok je time nk kena induce jln bukak 4cm..so tak jdla.. but maintain je bukaan dr pg bwk ke mlm.at last kena operate gk..huhuhu...

    sakit sgt kan time menunggu saat nk bersalin tu..mmg tul cam nk patah pggang..


  5. purple_lav Says:

    waaaaa....takutnyeeee


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...