mek da ©™

korang sukakan menu ringkas tak? haa, arini mek nak share satu menu yg mek suka buat sbbnya ringkas. hehe. ingat td mlm nak buat ayam sambal tp pikir2 cam leceh sbb nak kena goreng ayam dulu. so, rasanya ayam goreng mutiara nih lagi la simple. xyah goreng2 ayam dulu. terus campak2 semua. haaaa, campak mencampak.. i like! hehe. kalo tgk gambo konfem korang ingat ayam goreng kicap kan. emmm, tidak. tp kicap kena letak jgkk..

meh sini nk tunjuk bahan-bahannya:

ayam-dipotong kecil2
lada sulah
kicap-2~3 sudu
minyak utk menggoreng
bawang besar-dibelah empat
bawang putih-dikisar
bawang merah-dikisar
lada merah/hijau-dihiris
tomato-dibelah empat
serbuk perasa
sedikit gula

cara-caranya:

mula2 gaul ayam ngan kicap dan lada sulah.letak garam secukup rasa.
pastu panaskan minyak. tumiskan bawang putih+bawang merah yg telah dikisar td.
masukkan ayam yang telah digaul dgn kicap dan lada sulah td. goreng sampai masak. pastu masukkan bawang besar dan tomato yg telah dibelah empat td. lada tuh jgn lupa. hmm, jgn lupa, serbuk perasa dan gula secukup rasa ok. nati bila dah masak, kuah akan menjadi pekat dan melekat2 kat ayam tuu..awas! xyah letak air. siap awas tuuu...hehehehe.. cuba arr...



leh dihidangkan sebagai menu berbuka pose...huhu
Labels:
Reactions: 
3 Responses
  1. **sHiKinn** Says:

    nampak sedap..nak try buat eh..puah doh goreng biasa..


  2. norihan Says:

    macam sedap je mek da....nasib belum puasa lagi..kalau tak dah tertelan air liur ni...


  3. rajin da masak sejak dua menjak ni.. bagus2.. sedap ni.. boleh share resepi?

    da.. selamat menjalani ibadah berpuasa..

    take care ok? mwah!!

    miss u bebeh!!