mek da ©™

Dear diary,

Weekend aritu life kak mek dipenuhi dengan agenda masak-masak aje. Ikat kaki tak nak kuar takut duit habis hahahhahahhahah... oh ini tipu. 

Makanya kak mek bercadang cuba try test buat kuah kacang di mana resepinya kak mek simpan lebih kurang 3 tahun yg lalu kahkahkahkahkah gilerrr lama weyyyy :P

Yang benonya encik suami selalu buat kuah kacang utk dimakan dgn 'jeput malas' atau dijadikan mcm kuah rojak gituurr.. tapi kak mek rasa kuah kacang kak mek lagi sedap la dari dia punya hahhahhahhahahaa....riak disitu ammmpunn..tak de la kak mek punya ni mcm kuah sate, dia punya kuah rojak..cair sikit.. beza di situ... saje jeee.... koh3 jgn marah gurau jekk :P

Bahan-bahan Kuah Kacang:-

1/2 kilo kacang tanah (Digoreng & dikisar) - kak mek guna yg ready made giturrrr... terlajak rajin kan hak2
3 biji bwg merah - dikisar
3 ulas bwg putih - dikisar
2 inci halia - dikisar
1 inci lengkuas - dikisar
4 batang serai - dikisar
10 tangkai cili kering - direbus & dikisar
1/2 sudu kecil udang kering - dikisar (boleh juga guna serbuk udang kering atau belacan)
1 sudu besar asam jawa
1 ruas gula melaka - mek guna lebih, ikut tekak ye haha
gula pasir/perang ikut tekak
garam pun ikut tekak






Cara-caranya ye puan-puan... :P



Tumis bahan kisar hingga naik bau. Pastikan minyak mencukupi semasa menumis ye.

Bahan kisar:-

3 biji bwg merah 
3 ulas bwg putih
2 inci halia 
1 inci lengkuas 
4 batang serai 
10 tangkai cili kering 
1/2 sudu kecil udang kering

Tumis hingga pecah minyak dengan menggunakan api sederhana. Setelah pecah minyak, masukkan setengah cawan air. Kak mek menggunakan air bilasan blender hehe..



Kemudian masukkan kacang tanah yg telah dikisar.
Tambah lagi sedikit air.


Kacau sebati kuah kacang tadi. Setelah mendidih masukkan gula melaka atau 'nise'.
Selepas itu masukkan air asam jawa. Jgn masam sangat ye!

Perasakan dengan gula & garam.


Renehkan kuah kacang menggunakan api sederhana saja hingga pecah minyak.


Minyak yg kelihatan adalah dari tumisan dan minyak yg keluar dari kacang tanah itu sendiri.


Taraaa.. dah siap, sedia untuk dimakan. Kuah kacang kak mek versi manis-manis tp bukan manis leting hokkey. Kalo mengikut resepi arwah ibu mertua, dia ada menggunakan santan. Lain kali kite cuba letak santan pulak ye! 


Bila dah terlebih rajin, goreng pulak ayam dgn tepung bestari versi 'mamak' & buat sambal udang. Sedap dimakan dgn kuah kacang. Feeling-feeling lontong kering giturrrrrrr


Sambal udang


Nasi Impit


Ayam tepung bestari


Silakan, hehe


Nah ini dia, tepung bestari versi 'mamak'





video pendek kuah kacang kak mek

Cuba tauuuuuu.... !!


Till then, mekda
IG:@mek_cda
#daridapurmekda

Labels: ,
Reactions: 
0 Responses