mek da ©™
uiks...untuk raya ke dua nih sila layankan gambar2 gedik jek. mls nk citer. raya kedua g jln umah sepupu sepapat. umah nenek. mn lg ek..lupa da...eee...tp raya kedua paling best sbb ramai jumpa sedara mara.


my mother and i


tuan punya belog enter frame


haikal dan mama


sepupu sany yg dok port klang


uik mak cik2 aku nih... kepoh jek


sesi bertemu mata


byk tol pohon keladi


sape nih ek...???


lepak jek la borak2


di rumah kak yah sepupuku


famili abang loh Lumut, perak


anak-anak buah yg poyo


teruskan bersama kami di episod 3.
Labels: 2 comments |
Reactions: 
mek da ©™

setelah sekian lama tidak berjumpa, akhirnya aku dapat bertemu kawan sepermainanku dulu...cik ladybeerd di hari raya pertama. hehe. masa dulu2 kitorang lom pandai komputer cam budak2 skang yg sgt advanced. kitorang selalu main masak2, lompat tali, main nyorok2, main tunjuk fesyen, main cikgu-cikgi, main jd doktor. kelakar kan? cam poyo je. mesti cik ladybeerd marah nih aku sebarkan citer zaman kuno nih. hehe. alahai mcm la lama sgt xjumpa. padahal sekampung. satu sekolah dulu. satu universiti. yg susah nk jumpa sbb aku kje kt JB. dia kt KL. hehe.



di kesempatan ini aku amik peluang nk ucap tahniah gak le kat cik kabo nih sbb dpt offer jd lecturer. 1 hb start kan? syabas ye. hehe. ade driver plak tuh. bagus tol bos ko ek. cik ladybeerd bakal jd lecturer science behaviour. erkk.. tul tak aku sebut nih cikgu? hehe. jgn lupakan aku yg jd kuli nih yer. jgn lupa YM aku. jgn lupa berbelog. haha. dah dah xkuasa aku nk bersedih hati. ekekekeke. huhu.



sumber gambar: cik ladybeerd
Labels: 3 comments |
Reactions: 
mek da ©™

sampim dh bukak...panas!!

Raya pertama kami disambut secara sederhana. patutnya kami sedondon berbaju biru. tetiba encik haikal jek beruniform biru. hehe. sadis tol. pada raya pertama kami tak berjalan ke mana2. cuma g umah mak sedara terdekat jek. pastu tunggu kedatangan tetamu.plan nk g umah dyra, tp xjadi sbb aku diserang sakit gigi (syg sgt kat gg. takut nak cabut ) haha. pastu encik suami mabuk tapai lak. aihhh mcm2 thn nih. dah la baju xsiap. sakit gigi. mabuk tapai. kesimpulannya raya pertama ala kadar jek. tp sonok gak le dpt jumpa sedara mara yg lama xnmpak batang hidung. hehe.hmm..gambar pun ala kadar jek amik. layankan aje. gedik raya 2009.


tema biru tak jadi


raya yg sederhana


baju nih patutnya dipakai pada raya kedua


haikal nk gigit butang baju papa


baju pink tuh che ngah haikal


mak su haikal tema biru


ayah chik haikal tema biru




jom g beraya!!!

bersambung ke episod seterusnya.
Labels: 4 comments |
Reactions: 
mek da ©™
alkisah tentang raya 2009. ekceli harap maaf la kalo2 gambar2 tak menarik sgt ye. tak semua situasi dpt aku snap sbb kdg2 xdan, kdg2 lupa, kdg2 xsempat, kdg2 malu. hehehe.

ok. aku sampai di negeri cik siti wan kembang dgn selamatnya pada hari jumaat 18hb aritu. bertolak lebih kurang kol 11.30 malam dan sampai kb dkt2 kol 12 tghari. dlm perjalanan tenang jek sbb haikal tdo dan tak merengek sgt. kami konvoi bersama sepupu sepapat. kami singgah bersahur di bandar muaazam.

jumaat 18hb aku berbuka dgn familiku. ma msk makanan kegemaranku termasuk kerabu jantung pisang sdp sgt. malam raya lak berbuka di rumah famili encik suami. lps berbuka balik semula ke rumah familiku. hehe. satu2 nk bgtau nih. tp secara ringkas jek la eh.

mlm raya yg cukup bengang. sadis tol. bayangkan baju raya aku tak siap! korang bayangkan aku hantar kain tuh bulan 2 lagi masa raya cina. ala jiran aku jek tukang jahit tuh. aku dh suh ma aku follow up tiap minggu lebih2 lg masa dkt2 nk raya, tp si mak cik nih tak tergamak nk bgtau ma aku yg dia xsempat nk jahit dah. masa jumpa dia aritu aku bengang gile. muka aku dh lain. berckp nak tak nak jek. bkn tak hormat org tua tp aku xnak tipu diri sendiri. mmg aku marah. aku ckp kat dia yg aku dh xde baju nk pakai padahal mmg aku ade spare ready made. dan.......aku xg beraya pun umah dia. biasa mmg aku xpernah miss. lantak le mmg aku marah sgt. aku ckp kat dia nape mak cik xbgtau awl2, kalo tak leh aku suh org lain jahit. aku amik blk kain aku tuh. suh jiran aku sorang lg jahit. dia janji akan jahit. akhirnya baju tuh dapat gak aku pakai walau pada hari raya ke 5. yg aku xleh lupa...dia tak tergamak nk ckp awl2 yg dia xsempat jahit. that is a point.

baju melayu haikal gak ade citenya. jahit kat tempat lain tapi malam raya lom siap gak. dh 3 bulan kalo tak silap ma aku hantar suh jahit. bygkan mlm raya masih lom potong. sape tak bengang. ma dan adik aku la yg jd mangsa g tunggu tukang jahit tuh suh dia jahit cepat2 sbb nak tak nak baju tuh kena siap gak. akhirnya baju melayu haikal tak dpt disiapkan jgk pd mlm raya. pagi esk (pagi raya) dia suh dtg lg. adik aku lak yg jd mangsa kena g tunggu. kol 11 pagi org blk dari sembahyang raya baru la dpt tgk baju melayu haikal. sumpah lain kali beli yg ready made jek. sakit hati tol. berangan nak pakaikan haikal pagi2 buta, akhirnya tak kesampaian. tukang jahit sungguh tamak. semua nk amik tempahan tp tak berjaya gak menyiapkannya.

tak byk gambar yg diambil pd mlm raya. lupa nk amik gambar aku dalam kemarahan. hehe. ade cam harimau tak? hehe. cool.


gambar bulan. hehe. bulan raya nih.


tesco yg tak berapa jauh dari umah ma.


curi2 snap gambar kuih muih kt umah ma. ade yg aku kebas sikit2 kuih tuh buat blk jb.


duit raya aku utk budak2. cikit jek bajet.


tugas mak su haikal utk settlekan bubuh dalam sampul. aku malas. serius. huhu.


cerita ini bersambung. jgn ke mana-mana. hihi. (ayat cik kabo, jgn marah)
Labels: 1 comments |
Reactions: 
mek da ©™
setelah lebih kurang seminggu berada di kampung halaman, kiniku kembali bertugas. byk benda nk kena settle. penat seh dlm kete 15 jam tuh! jammed! boring gile. lak tuh mood raya kt kg lom ilang agi nih. tulunnnnn....

kengkawan yg dihormati sekalian,
izinkanku mencari mood seketika supaya dpt aku mengapdet blog dgn tenangnya. hihi. skang lom ade mood. byk benda nk citer dan dikongsi bersama..apepun...aku adalah sangat mengantuk hari ini. bukak jek outlook express (email kompeni) waduh waduh...byk kerja kena buat buk....waduh waduh....

nati nk upload gambar raya byk2.
hihi.
Labels: 3 comments |
Reactions: 
mek da ©™
hip hip horey! mlm nih kami dijangka bertolak pulang ke kg tercinta... kelantanku! xsabar rasanya nk jumpe ayah bonda. waa...syahdu jap.

nih entri sebelom raya. so nk tempek la cikit gambo2 gedik sebelum raya tiba. ekekeke.

alhamdulillah, walaupun thn nih xdpt bonus, xdpt duit raya, dpt gak hamper nih daripada opis. thanks to all bos. mr t, mr m, mr p dan dato' j. ade gak penghargaan.


ade biskut, baulu, kacang2, coklat dan kek...boleh la buat ngap2


aku tinggalkan kt umah jb jek...xbwk blk kg...ee


kek lapis sarawak nih bos kasi gak...


yg nih plak kek sarawak yg aku kirim kat sepupu yg g sarawak minggu lps...kirim 2 jek..ee..


td mlm seisi mengemas brg utk di bw blk ke kg. sempat lg enter frame kasut rayaku yg sgt lah simple. xper la...ala kadar jek. ee..ops...baju raya aku xnak tayang...nati basi eeeeeee...ade la 2 psg baju baru..raya thn ni sgt lah ecoNOMONEY...ee.......

duit raya dh tukar tp sikit jek...utk anak2 buah jek.

kuih raya ade la beli sikit2. biskut beli 2 jenis jek. haha. almond london dan tart kurma. almond tuh bg ibu pengasuh haikal. tart kurma bg mak. pastu kerepek jek la yg byk aku borong. bg mak, mentua & pengasuh haikal. ops, xde gambar lak. lupa nk snap!
tak mcm thn lps. byk beli biskut. thn nih no bajet beb! huhu. adik2 ade buat biskut kt kg. tibalah masa utk aku mengepau! ekekekeke..

planning di hari raya:

raya pertama:
sekitar umahku dan umah mentua. jumpa kwn-kwn lama.

raya kedua:
umah nenek kt kg. ziarah seluruh kaum kerabat yg mn sempat.
kenduri kahwin rakan U di Ketereh.

raya ketiga:
kenduri kahwin x-roomate U yg tersayang di tanah merah

raya keempat:
beraya ngan kaum kerabat

raya kelima:
majlis cukup jambul & aqiqah anak sepupu

raya keenam:
acara bersoping kalo sempat beli ape yg patut jek

raya ketujuh:
bertolak balik ke johor bahru

raya kelapan:
rehat kt umah

raya ke sembilan:
naik kerja balik






mama, tak aci...haikal pun nk enter frame gak sebelum raya nih. hai kengkawan! haikal nk ucap selamat hari raya maaf zahir & batin. hepi sbb nih kali pertama haikal menyambut aidilfitri. nenek ckp, baju melayu haikal lom siap agi. sedih la...teruk tol tukang jahit tuh. jgn xsiap sudah lah....haikal tensen nih (atau mama dia yg tensen)..wakaka! mama dh belikan haikal songkok. nenek beli sampim. sedih la kalo baju melayu lom siap. tulunnnnnnnn...haikal nk hensem gak di hari raya. kawan2...berhati-hati di jln raya ye. kepada pak cik dan mak cik, jgn lupa duit raya hohoho! tadaaaaaa...


in the raya mood. gedixxxxx...

jumpa lagi lps raya ye. hati2 bila blk kg. jgn mkn byk sgt nati muncit (ckp kat diri sendiri )hehehe...uiksss...suar kje dh longgar nih.x fix! kena cover balik. tak hensem nati. hahaha.
Labels: 3 comments |
Reactions: 
mek da ©™
Cian my hero,td mlm terjatuh daripada katil. hukhuk. sib baik xde kecederaan. wajib la sekali sorang bg budak2 jatuh katil. haikal fisrt time. biasanya aku xberani nk letak dia tdo kat katil sbb dia tdo lasak. xdok diam. mlm td dia tertdo kat katil. so aku tinggalkan kejap. kuar borak2 ngan encik suami. xsampai 5 minit tetiba bunyi cam buah nangka luruh kedebuk...! bunyi suara dia tp xkuat...lorr jatuh katil...mungkin dia terdengar bualan aku ngan encik suami...so dia nk join sama la kunun...tp xbunyi suara pun...jatuh lak sekali ngan bantal golek. xde la terhantuk kt mn2 pun. bila encik suami amik dokong, tetiba muka encik suami jd cam harimau memandangku. nk marah la konon.hahaha. tp aku buat2 la ayat sdp sikit. haikal xnangis pun. cuma terkejut jek. tu le. lasak sgt. hehe.
Labels: 4 comments |
Reactions: 
mek da ©™
lupakan seketika cite bab raya. nk cite bab sahur aku. td pagi xsahur. xkunci jam. bangun2 dh nak azan. ekekekeke. malas tol nk sahur wei. dari awl puasa lg. xtau naper. mungkin penat sgt. haikal tdo selalu terjaga kan. jd bila tdo balik...lena le.

seingat aku, baru sekali aku jamah nasi masa sahur utk thn ini. masa first day puasa. lps tuh xmkn nasi langsung. encik suami mkn jek nasi. cuma kdg2 dia xnak. menu aku semasa bersahur ialah tak lain dan tak bukan roti.........



dan milo o panas...



sadis tol...ekekekekek...bila dh terbiasa...xper lak.pastu minum air o cikit jek. satu dua gelas gitu jek. huhu.

sahur oh sahur...
Labels: 3 comments |
Reactions: 
mek da ©™

Yesterday, 090909...(tarikh cantik) cik ladybeerd bertanya kepadaku, x update blog ke? eeee..aha la...dh byk hari tak mengepos entri. kesibukkan membunuhku tuan2 dan puan2.hihi. so hari nih ... walaupun kje tgh byk, walaupun tgh sakit gigi, walaupun kepala bagai nk pecah (rasa nk telan panadol jek nih tp tgh berpuasa...syg lak), aku usahakan jgk utk berblog.

20092009. apakah?

ye la smlm aku tgk ramai yg kuarkan entri bab tarikh cantik 090909 tuh. hmmm...tanpa disedari atau ade yg dh sedar, tarikh raya thn nih pun cantik juga maaaa...20.09.2009.cantik per...20092009. ye idak..? xsabar rasanya nk tggu hari raya nih.

mengikut plan...aku akan start bercuti pada 18hb dan naik kje 28hb.lama tak wei? overkah? peduli ape aku. hehe.

kami akan bertolak balik ke Kelantan pada 17hb sebelah malam. konvoi ngan sepupu sepapat...Man, Na, Lie dan Sue serta si kecik Ain dan Raihan. huhu haikal ade 2 mak we. hihi.

thn nih pagi raya di rumahku. tak mcm thn lps, kat umah encik suami. sonoknya!

baju raya aku dh settle. tudung pun dh settle. hmm...kasut jek lom beli. aihh..cam budak2 lak semua nk baru. handbag...rasanya xbeli kot. pakai yg tuh jek.kahkahkah.

baju melayu haikal dh settle. songkok dh pun beli. sanpim pun dh ready. kasut dh ade. kemeja, t-shirt dh beli...suar jek kena beli lg.

encik suami lak very sempoi. semua xde lg. katanya last minute shooping nati. adoi susah tol la laki aku nih. ekekekek..ntah2 nk pakai bju melayu thn lps punya tak. tgk ajek la nati. bior dia.

kuih-muih lom beli lg. tgk semua harga biskut melambung beb. hehe. tgk la last minute nati. tp dh ready kek sarawak yg comei2 tuh. kirim kat sepupu yg br blk dari sana.

hadiah raya utk ma dan abah, mentua pun lom beli lg. thn lps kasi kain kat ma dan mentua. kain pelikat jek utk abah. thn nih xtau lg lorrr.

utk ibu pengasuh haikal pun lom beli ape2. ingat aritu nk beli bju ready made. thh nih ibu pengasuh beraya di Alor Star, Kedah. Miss Kedah so much. Miss UUM. huhu.

ape lg ek. lupa ar. ok sambung kje lak. (sambil dgr lagu raya)... nk kena siapkan sebelum cuti nih. sebab tuh la very bersemangat buat nih.

hari raya membakar semangatku.hahaha.

welcome 20092009.
Labels: 3 comments |
Reactions: 
mek da ©™
smlm, slps balik dari kerja, encik suami bersetuju utk mkn ringan-ringan jek semasa berbuka. so kitorang decide mkn kat mekdi jek. aku oder bubur ayam utk si kecik. suka jek dia mkn.





di samping tuh kitorang bwk kuih2 dan air tambahan semasa berbuka. kurma mekdi dh kasi. ekekekekek.
Labels: 4 comments |
Reactions: 
mek da ©™
oleh sbb mengidam ayam penyet, so smlm pi la berbuka kt luar. mkn kat nurul ayam penyet food court pandan city. biasa ar sambil cuci mata skodeng baju raya. hmm...tp lom jumpa yg berkenan.



ekceli ayam penyet nih masakan dari indonesia. ayam cicah sambal belacan yg sgt la pedas gile. pastu ade sup. ulam-ulaman. tempe.

naper ia dipanggil penyet?
Labels: 3 comments |
Reactions: 
mek da ©™

tak terlewat rasanya utk aku mengucapkan salam kemerdekaan kpd korang semua. hmm...cuti 3 hari aku xg mn pun. haikal dh bertambah pulih. skang aku lak diserang sakit tekak dan selesema. tp bkn yg tuh eh. nih kes aku kurang minum air putih. kalo berbuka terkam ais dulu. lom insaf2 aku nih. skang berckp pun dh sengau. huhu.

haikal dh masuk umur 9 bulan pd 26hb aritu. haaaa...patut ar demam itu ari.rupanya nk tambah lagi gigi.skang dah 6 batang ler. huh kira tuh. maklum le anak sulong.so excited la cikit. suka la dia mengigit segala bagai.





skang nih pun mamanya suara dh ala2 tarzan. mn taknya...kejap dia nk main tuh. kejap nk main nih. pastu nk panjat katil. nk masuk bilik air. nk buka dapur gas.jd ape lg melalak la aku. hehe. bkn per...takut kena sakit jek.

encik suami selalu ckp,suara jek kuat. wakaka.sungguh dia tak suka bila aku marah2. haha. garangnya aku.











gambar nih diedit just suka-suki. xde kene mengena dgn sesapa pom. huhu.
Labels: 3 comments |
Reactions: